Saturday, September 22, 2012

REZEKI

1. Rezeki meliputi segalanya . Ianya tak tercapai akal memikirkannya.

2.  Macam mana sesuatu sumber pendapatan untuk seseorang manusia  boleh mencukupi atau tidak cukup. Kalau di hitung menggunakan kalkulator maka ianya pasti menjadi negative atau dalam erti kata lain tak cukup lah jadi nya. Hitungan secara matematik membuktikan pengiraan kita ada benar.

3. Memang benar sekiranya di hitung secara matematik ianya tidak mencukupi atau sebaliknya tetapi soal rezeki  adalah suatu yang ghaib yang hanya di ketahui oleh Tuhan yang menciptakan Alam dan segalanya-galanya yang ada di langit dan di bumi.

4. Jadi tak perlu lah kita gundah gulana dan merasa resah dan gelisah. Kalau kita taat kepadaNya maka sudah tentu Dia akan memelihara dan mencukupkan rezeki kepada kita. Rezeki bukan hanya berkitar sekadar wang ringgit tetapi kesihatan, ketenangan, keluarga, kenderaan  dan segalanya yang ada pada diri kita dan sekeliling kita.

5. Kalau ingin tenang senantiasa melihat orang yang lebih susah dari kita dan senantiasa melihat orang yang di bawah kita. Kalau kita rasa kita susah ada lagi orang yang lebih susah dari kita.  Tanya diri sendiri kalau perut kita senantiasa kenyang itu makna kita di beri rezeki yang mencukupi sedangkan ada orang atau manusia yang hidup kelaparan.  Maka bersyukurlah kita atas nikmat dan rezeki kurniaanNYa.  Ini lah nasihat Ayahnda ku..... yang masih ku ingat pesanannya.

.

No comments:

Post a Comment